ספוטינג סביב נתב"ג – המדריך השלם 4


נמל התעופה הבינלאומי "בן-גוריון", ידוע גם בשם נתב"ג או TLV, הוא מוקד משיכה לספוטרים וחובבי תעופה מהארץ ומהעולם. בעבר הרחוק היתה בטרמינל הישן (טרמינל 1) מרפסת תצפית שממנה ניתן היה לראות מטוסים ממריאים ונוחתים, אך מטבע הדברים, המצב הבטחוני שלנו הביא לסגירתה. עבור חובבי ספוטינג בישראל הכנתי את הפירוט שלפניכם.

נחיתות או המראות?

בין אם אתם חובבי המראות או נחיתות, חשוב לדעת היכן להתמקם, בעיקר ביחס למסלולים הפעילים באותו זמן. השאלה הראונה היא "על איזה מסלול נוחתים עכשיו?" (או "מאיזה מסלול ממריאים עכשיו?").

ככלל – המראות מנתב"ג מתבצעות ממסלול 26, נחיתות מתבצעות על 30, 21 או 12, תלוי בכיוון הרוח ועוצמתה, בשילוב חלוקה שוויונית של רעש לישובי הסביבה. הדבר הפשוט ביותר הוא לבדוק באחת האפליקציות שמציגות בזמן אמת את תנועת המטוסים (הפופולרית ביותר היא כנראה פלייט רדאר 24), אפשר גם לבדוק את מידע ATIS העדכני באתר רשות שדות התעופה, (לצערי, לא תמיד האתר פעיל), ולאחרונה נוספו שתי אופציות חביבות – ערוץ טלגרם לדיווחים אוטומטיים ובוט אינטראקטיבי – שתיהן מתוארות בהרחבה במאמר כלי עזר לספוטר.

אפשר לתכנן את הספוטינג בעזרת לוח  זמני המראות או זמני נחיתות ולבחור בהתאם את נקודת התצפית הנבחרת.

אחרי שהחלטנו מה רוצים לצלם, נשאר לבחור את המיקום המתאים והיום המתאים – לשם כך כדאי להציץ בגרפים שמתארים את כמות ההמראות והנחיתות.

 

נקודות ספוטינג לפי מסלולים

מסלול 03-21

נחיתות מצפון לדרום

המראות מ-21 הן דבר נדיר (היו בעבר כאשר 26 היה בשיפוצים) ולכן נעבור ישר לנחיתות.

בשעות הבוקר ניתן לצלם תמונות באיכות גבוהה בשדות של בני עטרות. לרוב המעבר לכלי רכב חסום (בסופו של דבר מדובר בשטח חקלאי פרטי), ולכן ההמלצה במקרה הזה היא לבדוק ואם לא ניתן להגיע. ברכב – אז אפשר ברגל.

בשעות אחה"צ אפשר לנסות לצלם מאיזור יהוד, חשוב להקפיד על צילום מטוסים בלבד.

מסלול 08-26

המראות ממזרח למערב

הנקודה הטובה ביותר לצפיה בהמראות ממסלול 26 (לכיוון מערב) היא במת התצפית שהוקמה על-ידי רשות שדות התעופה בחניון 26 (התמך המערבי), הנקודה מתאימה לצילום בכל שעות היממה.

זו הדרך לעמדת התצפית מהכניסה הראשית לנתב"ג

מקום תצפית נוסף שהיה פופולרי מאוד עד הקמת העמדה הוא תחנת הדלק בכניסה למושב צפריה, או גשר צפריה.

נחיתות ממזרח למערב

מסלול 26 משמש לנחיתות כאשר מסלול 12-30 סגור לצרכי תחזוקה או לפי חלוקת רעש שוויונית ובהתאם לכיוון הרוח. כאשר מסלול זה משמש לנחיתות, ניתן לצלם ממספר נקודות באיזור מושב בני עטרות, אך נדרשת מיומנות לתפוס את הרגע הנכון בין העצים, עמודי החשמל והמכוניות.

מסלול 12-30

המראות מדרום מזרח לצפון מערב

מסלול זה משמש להמראות כאשר 26 סגור לצרכי תחזוקה, המראות ממסלול 30 ניתן לצלם ממרפסת התצפית בנתב"ג ("הבמה" בחניון 26), מאיזור צפריה או מהשדות שממזרח לאור יהודה.

נחיתות מדרום מזרח לצפון מערב

מבחינה מעשית, נחיתות על 30 הן הדבר הנוח והפשוט ביותר לצילום. הסיבה לכך היא שניתן לדעת הרבה זמן מראש איזה מטוס מגיע בעזרת השימוש באפליקציה, וריבוי המקומות שניתן לצלם מהם לאורך ה"פיינל", החל מאיזור התעשיה של מודיעין, דרך תל-חדיד, כפר-טרומן, איירפורט-סיטי, צומת אל-על ו"מקורות". ישנם ספוטרים שאפילו מצלמים מהחניון הישן של טרמינל 1.

נחיתות ממערב למזרח

נחיתות ממערב למזרח מתרחשות לרוב בשבתות או כשיש רוח מזרחית חזקה. במקרה זה נקודת תצפית טובה היא מרפסת התצפית בתמך.

בוקר צהריים וערב

בשעות הבוקר של הקיץ השמש מסנוורת את העומדים במרפסת התצפית, אך מי ששולט בציוד שלו יכול להפיק תמונות מיוחדות, הנקודה העדיפה עלי בבוקר היא בני עטרות כשנוחתים על 21. לעומת זאת, למגיעים לבמת הצילום בשעות הצהריים, השמש נמצאת בזוית שמאפשת צילום ושיזוף בו-זמנית. לנחיתות על 21 בשעות האלה מומלץ להגיע לשדות של הישוב מגשימים.

צילומי ערב ולילה מהבמה הן חוויה מיוחדת, אבל לרוב יהיה קשה לצלם מטוס שגם ניתן לזהות אותו.

בטחון ומשטרה

צילום מטוסים הוא תחביב לגיטימי, נפוץ, חובק עולם, וגם מאתגר את מערכי הבטחון. צילום מטוסים אזרחיים אינו עבירה על החוק. אם בחרתם לצלם בסמוך לאיזור או מתקן בטחוני – סביר שתזכו לקבל ביקור של מערך האבטחה או המשטרה. חשוב להבין שהם עושים את עבודתם ולא באו כדי להציק לאף אחד בכוונה. יש להתנהג איתם בכבוד ובנימוס, להסביר מה אתם עושים ולמה, אפשר אפילו להראות מיוזמתכם מה צילמתם. יש סיכוי שתזכו בחיוך ובברכת "בהצלחה!" והם יעזבו אתכ לנפשכם. אם בכל זאת יתפתח עימות חשוב מאוד לא להגרר להסלמה.

מרבית המקומות שמהם מומלץ לצלם, בדגש על מרפסת הצילום בנתב"ג, הם מקומות חוקיים ואין בעיה לצלם שם.

 


4 מחשבות על “ספוטינג סביב נתב"ג – המדריך השלם

סגור לתגובות.